Svarbu
Registracija
„Independence“ atplaukė į Klaipėdą
lzinios.lt 2014-10-27
Šįryt Klaipėdoje išaušo išskirtinė Lietuvos istorijoje diena. Anksti ryte į uostą atplaukė suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo laivas-saugykla „Independence“.
Šis milžinas taps alternatyva vieninteliam dujų tiekėjui - Rusijos koncernui „Gazprom“.
Išskirtinį įvykį nepraleido progos stebėti ir klaipėdiečiai: daugybė jų pasitiko laivą ant šiaurinio molo. Kai kurie žmonės pasiėmė ir Lietuvos trispalves, o „Independence“ įplaukiant pro uosto vartus iš jo pasigirdo ilgas sveikinimo gaudimas.
„Po Būtingės terminalo tai - antrosios energetinės nepriklausomybės durys, kurias Lietuvai atveria Vakarų Lietuva“, - savo asmeninėje „Facebook“ paskyroje pareiškė Klaipėdos mero patarėjas Simonas Gentvilas. Jis kartu su bendraminčiais laivo laukė nuo ankstyvo ryto.
Dujovežiui praplaukus net buvo susidariusios mašinų spūstys pakeliui į uostamiesčio centrą.
Lėtai judėdamas ir lydimas kelių laivų-locmanų, iš oro – sraigtasparnio, dujovežis traukė ir smalsuolių Kruizinių laivų terminale dėmesys. Šioje vietoje buvo iškelta milžiniška trispalvė, o simboliškai uosto farvateriu plaukiančiam laivui kelią parodė nušvitę raudoni signaliniai fakelai.
Oficialioje „Independence“ sutikimo ceremonijoje sulaukta ir svarbiausių šalies asmenų: prezidentės Dalios Grybauskaitės, premjero Algirdo Butkevičiaus. Taip pat atvyko Latvijos premjerė Laimdota Straujuma, Estijos ekonomikos reikalų ir infrastruktūros ministrė Urve Palo, JAV Senato nariai, Norvegijos, Suomijos, Švedijos ir kitų užsienio šalių ambasadoriai, Europos Komisijos atstovai, ministrai ir Seimo nariai.
Anot ekspertų, SGD terminalas ne tik užtikrins šalies energetinę nepriklausomybę, bet ir sudarys sąlygas su „Gazprom“ derėtis dėl palankesnių dujų kainų. Be to, Europos Komisija sako, kad jei Rusija užsuktų dujas Baltijos regionui, SGD terminalas taptų garantu, jog Lietuva, Latvija ir Estija būtų aprūpintos dujomis.
Rytoj į Klaipėdą atplauks kitas laivas su terminalo bandymams skirtu kroviniu – 50 mln. kubų dujų, kurias tiekia Norvegijos „Statoil“.
Terminalo operatorė „Klaipėdos nafta“ už SGD laivo nuomą per dieną „Klaipėdos nafta“ mokės 189 tūkst. JAV dolerių (apie 516,2 tūkst. litų), per metus – 68,9 mln. dolerių (188,172 mln. litų), o per 10 metų – 689 mln. dolerių (apie 1,881 mlrd. litų). Norvegijos bendrovė „Hoegh LNG“ ne tik nuomos laivą su įgula, bet ir teiks jo priežiūros ir operavimo paslaugas. Po dešimtmečio „Klaipėdos nafta“ laivą galės išpirkti, tačiau neatskleidžiama, už kokią sumą.
Minimalų kiekį dujų – 0,54 mlrd. kubų per metus – terminalui tieks Norvegijos „Statoil“, o dar 12 neįvardijamų tiekėjų tieks papildomą dujų kiekį, jei jo reikės.
350 mln. litų į terminalą investavo „Klaipėdos nafta“, o dar apie 130 mln. litų – Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija.
SGD terminalas oficialiai bus atidarytas gruodžio 3-iąją. Pirmaisiais metais jo pajėgumai sieks 1 mlrd. kubų, vėliau – 4 mlrd. kubų.